Good habits aanmeten? Zó doe je dat!

Door Thalien Colenbrander. Onze levens bestaan grotendeels uit een aaneenschakeling van goede en slechte gewoontes. Misschien sta je zelf ook weleens versteld van de kloof tussen ‘wat je doet’ versus ‘wat je weet’.

Een paar weken geleden legde je nog gepassioneerd aan iemand uit waarom suiker zo slecht voor je is. Vandaag ligt er toch weer een Tony Chocolonely in je kast (damn die limited editions!). Wij mensen zijn nu eenmaal ‘creatures of habit’: we zeggen wel dat we willen veranderen maar als puntje bij paaltje komt kiezen we het hazepad. Het doet me denken aan de strip Jan, Jans en de Kinderen, waarbij zusjes Karlijn en Catootje bij de slager staan te demonstreren met een bord. Even later wil Catootje bij het avondeten gewoon haar vlees opeten. Dan zegt Karlijn “Zeg, we zijn toch vegetariër?” Waarop Catootje sneert: “Ik wil best vegetariër zijn, maar niet onder het eten!”.
Feit: we slagen er vaker niet dan wel in om de nodige discipline op te brengen om blijvende gedragsverandering aan te meten. Oorzaak: Onze verwachtingen zijn te hooggespannen of onrealistisch, we willen te snel en te veel of zijn onvoldoende voorbereid op innerlijke weerstand die de kop opsteekt (hé, ineens heeft de couch potato een stem!). Gevolg: we vallen net als Catootje ten prooi aan opportunisme.
De volgende 3 tips komen dan goed van pas:
header 2

Begin klein!

Wil je bijvoorbeeld minder koolhydraten eten? Dan kun je overwegen voor de lunch in plaats van brood een salade te eten. “Bléh, te veel werk” hoor ik je denken. En ja, eerlijk is eerlijk: in de praktijk blijkt elke ochtend al gapend een luxe salade bereiden soms best lastig. Je komt erachter dat je vaak geen tijd of zin hebt, geen inspiratie, geen fatsoenlijk lekvrij bakje beschikbaar hebt of domweg een tekort aan ingredienten in huis. Denk dan niet gelijk “Lááát maar” maar versimpel je plan de campagne gewoon. Kijk wat je wél kunt doen wat in de lijn van je doelstelling ligt. Wat cherrytomaatjes, (voorgeraspte) worteltjes, een halve komkommer. Desnoods koop je ze ergens onderweg. Eventueel een bakje hummus mee als dip en klaar ben je. Jamie Oliver zou trots zijn op je no nonsense aanpak. Heb je een keer wat meer resources tot je beschikking dan ga je natuurlijk wél voor die luxe, jaloersmakende groene bak.

Focus op 1 ding.

Vaak is het zo met goede voornemens dat je een slechte gewoonte wilt vervangen met een goede. Stel je kampt met een koffieverslaving. Je hebt gehoord dat verse gemberthee heel gezond is om de dag mee te beginnen. Nu heb je bedacht dat je je felbegeerde ochtend koffie wel wilt opofferen voor een mok dampende gemberthee. So far so good. Maar ga dan niet gelijk op dag 1 de koffie schrappen en de gemberthee introduceren want dat zijn 2 dingen! Doe de eerste periode gewoon beide. Ja je hoort het goed. Je drinkt én koffie én de gemberthee. Als je dat min of meer consistent 2 weken vol kunt houden ben je toe aan level 2: de koffie af en toe overslaan. Zie het als een gamespel: pas als je level 1 echt goed onder de knie hebt ga je door naar level 2.

Join forces!

Het is niet voor niets dat zowel live als online talloze groepen mensen te vinden zijn die in groepsverband een individueel doel proberen te halen: samen hardlopen, samen op paleo dieet, samen een cursus mindfulness, samen 30 dagen geen plastic afval produceren etc. Iedereen gaat voor zijn/haar persoonlijk doel maar je versterkt en stimuleert elkaar onderweg. Je bent minder vatbaar voor negatieve gedachten (“waarom vond ik dit ookal weer een goed idee??”). Kortom: je trekt je aan elkaar op als de motivatie even achterwege blijft.

Dat waren ze, de drie supertips!
Tot slot: het belangrijkste bij alle drie is eerlijkheid. Zeg je JA tegen een voornemen dan zeg je niet alleen JA tegen de positieve consequenties die jouw mooie nieuwe gewoonte jou gaan brengen. Je zegt ook JA tegen het ongemak van het loslaten van de oude gewoonte. Een excuus om af te haken is namelijk altijd wel te vinden als je ernaar op zoek bent. Misschien is de salade soms ronduit goor. Misschien gaat je eerst hardlooptraining wel belabberd. Misschien is de gember uitgedroogd. Erken de situatie. Accepteer de situatie. Kijk wat je wél kunt doen en ga door. No excuses!

Get your Social on!