ADEM!

Door Thalien Colenbrander: Vergelijk je gedachten met een wild paard, dan staat ademhaling gelijk aan de teugels. Er gaat een wereld voor je open wanneer je beseft hoezeer bewuste ademhaling invloed heeft op je geest. Ook al zit je hoofd vol met zorgen, stress of negativiteit, door middel van simpele ademhalingsoefeningen en meditatie kun je het drukkende gevoel verlichten. Inderdaad, vaak is de pay off van een enkele sessie maar tijdelijk maarja, is niet alles tijdelijk in het leven?

Dat maakt het niet minder de moeite waard. Als je jezelf niet zo fris vind ruiken, ga je douchen ook al weet je dat je vroeg of laat (misschien diezelfde dag nog) opnieuw onfris zal rieken. Maar laat je daarom die douche maar zitten? Nee toch? Met dezelfde praktisch aanpak kun je ook psychisch ongemak te lijf gaan. Hoe je dat doet? Door met behulp van je ademhaling je aandacht naar het hier en nu te brengen. En geloof me, daar is echt níks zweverigs aan. Want wat is er nu banaler dan ademhalen?

Het moeilijke aan ademtechnieken aanleren is niet zozeer de activiteit an sich maar meer de ideeën en oordelen die we erover hebben. We hebben een plaatje in ons hoofd van hoe het hoort te voelen of eruit hoort te zien etc. In de vergelijking delven we vervolgens (vaak nog eer we begonnen zijn!) al het onderspit. “Ik ben te onrustig”, “Ik heb geen tijd”, “Ik kan niet stil zitten”, “Zie je wel ik kan het niet”: allemaal oordelen die voortkomen uit een vergelijking met een ideaalplaatje. Als je één gedachte meeneemt uit dit artikel, laat het dan deze zijn: het enige waardige ideaalplaatje is de realiteit van het hier & nu. Ruw en onbewerkt. Waarom dit zo is? Omdat elk ideaalplaatje dat níet een directe afspiegeling van het hier en nu is, een illusie is. En wie kiest er nu bewust voor om zich te laten leiden door illusies? Het mooie is dat het enige dat een illusie nodig heeft om te overleven, jouw aandacht is. Ontzeg je aandacht aan gedachten zoals “het zou zus en zo moeten zijn” (=illusies) dan bevind je je automatisch in het hier en nu. Tadaa!

Maar waarom maakt leven in het moment je dan gelukkiger vraag je je misschien af? Simpel: hier en nu is het enige dat echt is. Wat echt is, schuift dus met elke seconde op. Je kan het dus niet vangen. De enige manier om het te ervaren is om je te begeven daar waar echtheid huist: in het hier en nu.

Wanneer je denkt aan straks of het verleden dan is je aandacht niet in het hier en nu. Je aandacht is dan bij een gedachte over iets dat al is gebeurd, of iets dat nog gaat gebeuren. Vaak veroorzaken die gedachten negatieve gevoelens zoals spijt, stress, verdriet, angst, schaamte, boosheid. Saillant detail: dus niet de gebeurtenis zelf, maar de gedachten die we erover hebben zijn de boosdoeners. Wat is gebeurd, is gebeurd en kun je niet meer veranderen, maar onze gedachtes over de gebeurtenis kunnen we eindeloos veranderen. Met je aandacht stuur je je gedachtes. Wanneer je je aandacht richt op het hier en nu, verhoog je de kwaliteit van je leven. Je ervaart je leven intenser, je voelt meer rust en een krachtig, geankerd gevoel in je lichaam en geest.
Breathe
Goed, dan nu: Hoe houd je je aandacht bij het hier en nu? Heel eenvoudig. Als je merkt dat je gedachten afdwalen naar straks of wat is geweest, richt je dan op je ademhaling:
Ik raadt je aan een rustige plek op te zoeken, te gaan zitten (staan mag ook) en je te focussen op je ademhaling en niks anders. Er bestaan tal van ademhalingstechnieken, de volgende van Dr. Andrew Weil is speciaal voor ontspanning en heet de 4-7-8 Breathing Trick. Zeker voor de beginnende ‘bewuste ademhaler’ is deze erg fijn omdat je moet tellen en er om die reden minder ruimte is voor allerlei bijgedachten 
Adem volledig uit door je mond, met geluid.
1. Sluit je mond en adem rustig met 4 tellen door je neus in.
2. Houd je adem in voor 7 tellen.
3. Adem in 8 tellen volledig uit door je mond, met geluid.
Dit is één adem. Herhaal de cyclus nog drie keer zodat je in totaal vier ademhalingen voltooid hebt.
Let op: Zoals het de taak van je hart is om te kloppen, is het de taak van je hersenen om te denken. Het gaat er dus niet om dat je je gedachten tracht te forceren of stop te zetten want dat leidt enkel tot frustratie. Waarschijnlijk ben je daar niet naar opzoek. Dus laat je gedachten lekker ongebreideld maar breng wel steeds aandacht terug naar je ademhaling. Elke keer als je merkt dat je weer op je gedachtenstroom aan het cruisen bent, breng je je aandacht zachtjes weer terug naar je ademhaling. ‘Zachtjes’ is hier het sleutelwoord. Steeds opnieuw, steeds zachtjes. Alleen dit al is een uitmuntende oefening in het beheersen van je aandacht en bewustzijn en..eigenlijk waar meditatie grotendeels op neerkomt ;-)

Er bestaan allerlei ademhalingstechnieken met een breed scala aan effecten tot gevolg. Over het algemeen kan gesteld worden dat gerichte ademhaling leidt tot meer helderheid, kalmte, focus en geduld. Maar het is beter om voor aanvang van een gerichte ademhalingsoefening al deze doelen even achterwege te laten en als enige doel te stellen: ademen. Lekker simpel houden dus.

Wil je ontspanning en stilte voelen of kun je juist fikse energyboost gebruiken (denk aan de namiddag dip of wanneer de wekker te vroeg gaat dan je zou willen) ? Je adem is the way to go! Tip: Het internet staat bol van allerlei ademhalingstechnieken (ook hele subtiele die je gewoon ongemerkt in het bijzijn van anderen kunt doen) dus je kunt meteen aan de slag..
“The ability to redirect your thoughts and to not dwell on them is what meditation is all about it…Productivity is not the goal, nor is enlightenment. The goal is to sit down and breathe.” – Scott McDowell.
“Feelings come and go like clouds in a windy sky. Conscious breathing is my anchor.” – Thich Nhat Hanh

Get your Social on!